1

Topic: Känningar runt och i kring nyckelbenet...

Hallå Folkens!

Efter ett tungt axelpass fick jag känningar  runt nyckelbenet. Speciellt när jag tar den aktuella axeln (högra) och skjuter den neråt, så får jag ont som fan i området runt nyckelbenet. När jag med fingrarna trycker mig fram över benet (nyckelbenet) så ömmar det mycket strax i knuten intill bröstbenet.
Mina misstankar ligger kring övningen jag körde för trapezius (shruggs) då jag använde hantlar och drog ut muskeln maximalt. Kan det vara fel att göra så och istället kanske hålla lite tillbaka på nervägen?
Jag bestämde mig för att ta en 10 dagars voltaren kur och är inne på halva kuren nu och det känns bra. Är det någonting annat som kan göras för att i fortsättningen undvika liknande åkommor? Ska jag skippa shruggsen helt?

Väntar tacksamt på svar från er som kan detta och passar även på att önska er alla ett riktigt gott nytt år!!

Kjelle

c¤a¤r¤p¤e¤¤D¤I¤E¤M

2

Re: Känningar runt och i kring nyckelbenet...

Hej du

Alltid svårt att att säga vad det beror på samt vilken skada det exakt är, troligen är det bara en sträckning som alla får då och då vid olika övningar men när det gäller just trapeziusträning tycker jag inte du behöver träna dessa så nämvärt, du får nog av alla andra övningar bara du håller i en vikt. ex bicepscurl, marklyft, raka marklyft osv

3

Lundgren wrote:

Hej du

Alltid svårt att att säga vad det beror på samt vilken skada det exakt är, troligen är det bara en sträckning som alla får då och då vid olika övningar men när det gäller just trapeziusträning tycker jag inte du behöver träna dessa så nämvärt, du får nog av alla andra övningar bara du håller i en vikt. ex bicepscurl, marklyft, raka marklyft osv

smile  Jaa, det är klart svårt att säga vad eller hur det är/kan vara bara genom ett kort inlägg på webben  roll
Men det är redan på bättringens väg så du är nog inte alls långt i från när du säger att nog bara är en sträckning.
Tack för ditt svar och ditt tips där om nödvändigheten med trappträningen.  Skall nog i stället ta bort den från programmet och i stället lägga till någon annan på axelpasset!

Kjelle

c¤a¤r¤p¤e¤¤D¤I¤E¤M

4

Låter som en bra idè tycker jag, tyvärr så är ju risken överhängande att man får en flaskformad fysik med kläder på sig om man har för stora trapps

5

Hej Kjelle

Angående din fråga kan det även vara AC- leden (leden mellan nyckelbenet och acromion) som är påverkad. Det är relativt vanligt med inklämningar eller artros i den leden. Oftast gör det ont när man har armen  i 110-150 grader abduktion eller när man korsar armen t.ex. ta på sig bältet.

En voltaren kur är helt okej att köra och brukar ha effekt på inflammationen. Det du kan tänka på är att för tillfället är att undvika de övningar/positioner som är smärtsamma men gärna köra stabiliserings (lätta vikter ca 15-20 reps) för skulderpartiet. Tänk även på att ha god hållning i alla övningarna, dvs rak i ryggen och ned och bak med axlarna så har ¨musklerna bättre förutsättningar och leden stor rymd.

6

Ida wrote:

Hej Kjelle

Angående din fråga kan det även vara AC- leden (leden mellan nyckelbenet och acromion) som är påverkad. Det är relativt vanligt med inklämningar eller artros i den leden. Oftast gör det ont när man har armen  i 110-150 grader abduktion eller när man korsar armen t.ex. ta på sig bältet.

En voltaren kur är helt okej att köra och brukar ha effekt på inflammationen. Det du kan tänka på är att för tillfället är att undvika de övningar/positioner som är smärtsamma men gärna köra stabiliserings (lätta vikter ca 15-20 reps) för skulderpartiet. Tänk även på att ha god hållning i alla övningarna, dvs rak i ryggen och ned och bak med axlarna så har ¨musklerna bättre förutsättningar och leden stor rymd.

Tack så mycket för infon Ida! det har gett sig betydligt nu den senaste tiden (vilat lite mer än vanligt pluss att voltarenkuren gjorde sitt).
Jag skall ha hållningen lite extra i tankarna när nästa axelpass (och alla andra, för den delen!) kommer i dagern!
Tack, återigen!
:-)

c¤a¤r¤p¤e¤¤D¤I¤E¤M